Outokummun Perussuomalaisten kannanotto outokumpulaisten ikäihmisten ja lapsiperheiden puolesta

Teksi on Outokummun Perussuomalaisten ryhmäpuhe Outokummun kaupunginvaltuuston kokouksessa 18.12.2017. Puheen piti valtuustoryhmän puheenjohtaja Sanna Antikainen.

Tänä vuonna tuli kuluneeksi tasan 10 vuotta siitä, kun muutin Outokumpuun. Verrattuna synnyinpaikkakuntaani Kuopioon, on Outokumpu erikoisempi ja erilaisempi, mutta vain positiivisessa mielessä. Outokummussa on jäljellä vielä monia sellaisia asioita, mitkä isommilta paikkakunnilta ovat jo saattaneet hävitä.

Valitettavasti Outokummun väkiluku on ollut laskusuhdanteessa ja useita vuosia ja tänä syksynä väkiluku kävi hetkellisesti alle 7000:ssa. Koko Outokummun tulevaisuuden kannalta olisikin tärkeää tehdä tästä kaupungista houkutteleva paikkakunta elää, olla ja yrittää. Olemme miettineet ainakin viimeiset neljä vuotta tätä samaa asiaa, kuinka saada lisää uusia asukkaita Outokumpuun. Loppuen lopuksi kyse on siitä, millainen maine Outokummulla on ihmisten mielessä. Se ratkaisee, halutaanko muuttaa tänne vai ei. On siis kysyttävä, onko kaupungin maine nyt sellainen, joka houkuttelee ihmisiä tänne asumaan?

Viime aikoina olemme saaneet kuulla hyviä uutisia kummunkadun korjauksesta ja FinnCobaltin mahdollisista uusista työpaikoista. Nämä ovat aidosti loistavia uutisia, joista me kaikki olemme varmasti erittäin iloisia. Valitettavasti näihin verrattuna on tänä vuonna ollut moninkertainen määrä negatiivisia uutisia. Ja moni näistä negatiivisista uutisista ihan ”omatekoisia”. Lehdistä olemme saaneet lukea, kuinka kaupunki päätti aiemmin ettei se maksa vauvarahaa ja kaupunki ei maksa kotihoidontuen kuntalisää. Näiden kanssa samaan aikaan kaupunki myös nosti päivähoidon ryhmäkokoja. Näin päätti kaupunginvaltuuston enemmistö, lukuunottamatta perussuomalaisia ja kristillisdemokraatteja. Nämä olivat lapsiperheiden hyvinvoinnin lisäämisen ohellä tärkeitä tilaisuuksia markkinoida Outokummun lapsiystävällisyyttä vaikkapa niille talousarviossa 2018 esitellyille 283 hengelle, jotka käyvät muilta paikkakunnilta täällä töissä. Valitettavasti kaupunki menetti tässä mahdollisuuden nostaa sen imagoa ja se menetti positiivisen ja ilmaisen mainostilan lehdissä. Samaan aikaan kaupungin imago on strategian yksi tärkeimmistä tavoitteista, kuten kaupunginjohtaja omassa puheenvuorossa totesikin. Olisikin tärkeää miettiä aina, millaisia vaikutuksia meidän tekemillä päätöksillä on meidän kaupunkiimme. Jatkossa, jos me päätämme olla houkuttelevia, meidän pitää tehdä houkuttelevia ja rohkeitakin päätöksiä.

Outokummun Perussuomalaisten valtuustoryhmä katsoo, että mikäli kaupungin hyvä taloustilanne jatkuu tällaisenään tulevaisuudessa, on tämän syytä näkyä lapsiperheiden palveluissa sekä myös Kummun koulun ja nuorisotalon resursseissa. Olisi myös tärkeää miettiä, mitä me voisimme tehdä sille, että Outokummussa nuorten on helppo hankkia huumeita. Valtakunnallisessa THL:n kouluterveyskyselyssä Outokumpu sijoittui kahdeksanneksi helpoimmaksi paikkakunnaksi hankkia huumeita. Valtuustoryhmämme on erittäin huolissaan. Lienee paikallaan kysyä, onko kaupunki tehnyt jotakin väärin tai jättänyt jotakin tekemättä? Tämä ei kuitenkaan ollut vielä jäävuoren huippu, nimittäin Helsingin Sanomat vertaili nuorten syrjäytymistä yli 5000 asukkaan kunnissa. Tämäkin vertailu oli huolestuttavaa luettavaa Outokummun kannalta, koska Pohjois-Karjalasta Outokumpu oli vertailun kärjessä. Näiden molempien tutkimusten perusteella onkin tärkeää, että tulevana vuonna nuorten hyvinvointiin kiinnitetään huomiota. Outokummun Perussuomalaisten valtuustoryhmä toivoo, että nuorisopalveluista vastaava taho, hyvinvointipalvelut, kiinnittäisivät huomiota nuorten hyvinvointiin ja selvittäisivät keinoja parantaa nuorten hyvinvointia Outokummussa.

Nuorten palveluista hyvää on sanottava se, että valtuustoryhmämme on hyvillään lapsille ja nuorille suunnatusta skeittiparkista, joka on monelle kauan odotettu asia. Lisäksi pidämme hyvänä lapsiperheiden ja nuorten perhekeskusohjaamon kehittämistä, urheilutalon peruskorjauksen suunnittelun aloittamista ja musiikkiopiston lisäpaikat.

Lopuksi haluan ilmaista valtuustoryhmämme huolen Siun Soten toimista ikäihmisten palveluissa. Siun Sote aikoo käynnistää palvelurakenneuudistuksen vanhuspalveluissa. Tehostetun palveluasumisen paikkoja aiotaan muuttaa palveluasumisen paikoiksi koko maakunnassa ja näin Siun Sote aikoo hakea säästöjä. Tämä ”uudistus” tulee varmasti iskemään myös Outokumpulaisiin vanhuksiin meidän ison vanhusväestön takia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että huonokuntoisten ja apuatarvitsevien ikäihmisten palvelut huononevat. Tehostettu palveluasuminen ja palveluasuminen eroavat toisistaan siten, että tehostetussa palveluasumisessa on paikalla yöhoitaja, kun taas palveluasumisessa yöhoitajaa ei ole paikalla. Täten tulevaisuudessa vanhuksemme joutuvat pärjäämään yhä vähenevällä avulla. Outokummun Perussuomalaisten valtuusryhmä ei voi hyväksyä ikäihmisten palveluiden alasajoa. Toivomme, että jokainen valtuutettu sekä kaupunginjohto tekee voitavansa, jotta outokumpulaisten ikäihmisten palvelutaso säilytetään.

Outokummun Perussuomalaiset toivottavat kaikille kuntalaisille, kaikille valtuutetuille ja poliittisille ryhmille, virkamiehille ja medialle lämmintä ja rauhaisaa joulua.